Jom ler CUCI2 materr!!!

Friday, July 6, 2012

~ Kek Span Coklat Mocha Buttercream ~





 Slmt petang uoolllsss....rini nak cite pasai kek ye..Kek ni diberi name KEK SPAN MOCHA BUTTERCREAM...Sepanjang Mylaling xde g Sarawak ritu nilah kije haku yg sensorang kat umh..ngadap dapor wat kek...mengisi masa yg terluangg..hihiii...bukan ape suke sgtt tgk Blog masakan sifu kite K.ita..kek2 yg die wat tuuu alamak aaiii sungguh halus sentuhan diee..sangat kemassss...nmpak sesgt sedappp..membuatkan setiap mate yg memandang tak bekedip la kater org tuu..tenganga2 la mulut sampai xprasan lalat masokk..leleh2 ayak liurr tauuu...hahahaaa...igt nak jadi mcm K.ita gakk..k.ita tu lah jadi membakar semangat hakuuu....kihkihkihhh (prasann la pulakkk)..Halalkan resepi ni ye k.Ita;) Mekasihh daun keladii...kopipes je yehh;)

KEK SPAN COKLAT
By : Chef Alex Goh
Rujukan : Buku masakan FRUITY CAKE

Bahan A
4 biji kuning telur
20 gm gula castor

Bahan B
4 biji putih telur
100 gm gula castor

Bahan C
95 gm tepung
15 gm serbuk koko

Bahan D
70 gm mentega dicairkan
Mentega cair mestilah panas
Boleh juga gantikan dengan minyak sayuran

Panaskan oven pada suhu 180 C
Sediakan loyang ukuran 8 inc
Griskan loyang dan alas dasar loyang dengan baking paper

Pukul bahan A hingga ringan dan gebu
Putar putih telur hingga kembang atau berbuih.
Masukkan gula castor dan pukul lagi hingga kental
Campurkan adunan putih telur ke dalam adunan kuning telur dan kaup balik hingga sempurna.
Masukkan tepung yang telah diayak bersama serbuk koko dan kaup balik dengan rata.
Masukkan mentega cair dan kaup balik sempurna

Tuangkan adunan dalam loyang dan bakar pada suhu 180C  selama 20 minit atau sehingga kek di bakar sempurna.

nak tgk sifu haku kat sinii yehh K.ITA
Sentuhan EMAS kek dr K.ita..suke sgt tgk..



Jengg3x...Mylaling dah siap belikan telor 1 papann..hahaha..sbb tu rase gatal jek tangan nak wat mcm2..hihiii..


Dah siap masak kek span coklat tu..tunggu sejuk baru potong 2..buat 3 lapisan..pastu letakkan mocha buttercream disetiap lapisann..selang seli..sampai siap..



Mocha buttercream..
butter, gula, puteh telor & coffea arabica instant




Dah siap salut semua tu, last skali salut lak coklatt utk toping diee..


 

Sejukkann dlm peti baru dipotong yee...ade gaye ala2 kek secret recipe x?? hahahaaa...



2 comments:

qistyanie said...

Tepung tu tepung gandum ke tepung naik sendiri? Btw drooling tgk kek u,

elyza said...

tepung gandum ajeee